BuiltWithNOF
Reisverslag

Top

woensdag 24 Februari 2010

-------------------------------------------------------------------------------------------

woensdag

donderdag

vrijdag

zaterdag

zondag

maandag

Op woensdag 24 Februari 2010 om 13:00 uur vertrokken van huis richting Schiphol Airport de auto geparkeerd op P3 om 15:15 uur daarna met de bus naar de vertrekhal Daar wij ik bedoel mijn vrouw en mijzelf in het bezit waren van een elektronisch ticket was de check in zo gepiept maar na de douane werd het echt te gek wij werden verzocht om alles wat van metaal was af te doen en we kregen een bodyscan .

Boeing 737-700

Vertrek was gepland om 19:30 richting Casablanca het werd dik 20:00 maar we gingen toch.

Tijdens onze vlucht ( AT 0853) werd ons duidelijk dat de koers wel erg vreemd was richting Keulen – Rome – Sardinië – Djerba enz wij kregen bij navraag te horen dat de vluchtleiding in Frankrijk aan het staken waren onderhand werd het brandstof peil wel erg laag vandaar een tussen landing op Fes Saiss International Airport om brandstof te tanken wij mochten in het vliegtuig blijven zitten na ongeveer 45 minuten gingen we weer de lucht in om daarna richting Casablanca te vliegen daar aangekomen bleek dat wij de nacht (het was onderhand 1 uur in de nacht )zouden doorbrengen in een hotel en dat wij in de ochtend door zouden vliegen naar Agadir het hotel was ( wel even een formulier invullen met alle gegevens )

Atlas Airport Hotel

Lijkt ook meer als dat het in werkelijkheid is

vieze kamers wij hebben 3 maal een andere kamer gehad de eerste was op de 2e verdieping matras vol bloedvlekken en vieze lakens geen handdoeken de 2e kamer zat geen glas in daarna maar naar de derde verdieping weer de koffer meegezeuld daar hebben wij dan van half drie tot 5 uur geslapen

Donderdag 25 Februari 2010

Na een zeer korte nachtrust met als ontbijt een plakje cake en een glas sap gingen wij om 06:00 uur weer met kleine busjes naar het vliegveld

Mohammed V Airport

25-02-10

05:52 uur

Weer de hele procedure bodyscan en zovoort uiteindelijk zaten wij dan weer in het vliegtuig om naar Agadir te vliegen om 08:50 gingen wij aan boord en kwamen na ongeveer een uur aan op vliegveld

Al Massira Airport

Bij aankomst de bagage ophalen en door de douane buiten stonden gelukkig reeds de bussen die ons naar het hotel zouden vervoeren de hostes verwelkomde ons en gaf aan welke bus wij moesten hebben. De afstand is ongeveer 27 kilometer we kregen in de bus al het formulier voor het inchecken van het hotel die we onder de rit reeds in konden vullen.Om 12 uur kwamen wij aan in het hotel en kregen een badge van Harry Scharloo om herkenbaar te zijn

wij kregen de mededeling van Harry Scharloo dat wij om 3 uur een welkomst gesprek zouden hebben in de salon boven wij kregen kamer 324 aangewezen in het hotel.

Hotel Club Al Moggar Garden Beach***

Na ons een beetje hebben opgeknapt zijn we naar de desbetreffende zaal gegaan die was aangewezen na een poosje werdt ons verteld dat we in een andere zaal moesten zijn alwaar de welkomst zou worden gehouden De Ambassadeur en de burgemeester van Agadir hielden een toespraak na afloop kregen we allen een presentje.

Tariq Kabbage Burgemeester van Agadir

jos van aggelen Ambasadeur

Om 18:00 uur naar de bar gegaan om een drankje te nuttiggen tegen 20:00 uur op naar het restaurant om te gaan eten nu dat viel tegen het meeste was op wij hebben maar van alles wat er was een beetje genomen het bestek moest je zoeken daarna zij wij naar onze kamer gegaan want er stond heel wat op het programma voor Vrijdag 26 Februari wij moesten gereed staan om 09:00 uur om daarna met de bus naar het hotel te gaan

Vrijdag 26 Februari 2010

Hotel Framissima Les Dunes d'Or

Lalla Malika, geboren op 14 maart 1933 in Rabat (uit het tweede huwelijk van Mohammed V van Marokko)

Prinses Lala Malika opent de foto tentoonstelling 50 jaar na de ramp en de opbouw van Agadir dit in samenwerking van het rode kruis waar de Princes in Marokko beschermvrouw van is.Na vertrek van de Princes die door een haag van militairenen via de rode loper weer terug ging naar de auto.Daarna mochten wij de tentoongestelde foto’s bekijken vele foto’s van de aardbeving maar ook van veel nieuwe projekten in Agadir veel Hotels en hoogbouw

Daarna kregen wij een zeer uitgebreide lunch aangeboden in het hotel wat tot ongeveer 3 uur duurde

Daarna werden wij verzocht om 15:00 uur aanwezig te zijn in de filmzaal waar ook princes Lalla Malika bij aanwezig was er werden diverse films vertoond over de aardbeving en over de opbouw van Agadir Tevens werd er een cadeau namens onze reuniegangers aan de princess aangeboden het was een schilderij van Hr Ms De Ruyter.Na afloop vertrok de prinses en wij konden toen weer naar de bus die reeds voor stond vandaar zijn wij met de bus naar een open lucht voorstelling Marokkaanse Folklore Follie Berbere gegaan.

Na afloop van deze voorstelling gingen wij met de bus naar hotel Le Taj Mahal voor het diner ook daar was princes Lalla Malika bij aanwezig.

Le Taj Mahal

One of the seventh magnificent restaurants of the luxurious hotel Dorint Atlantic.

Na afloop van het diner gingen wij tegen 12 uur middernacht met de bus terug naar ons hotel (Hotel Al Moggar)en konden wij naar bed gaan wel kregen wij de mededeling dat wij om 09:00 uur bij de bus moesten zijn voor een toer naar Taroudant

Zaterdag 27 Februari 2010

Om 09:00 uur vertrokken wij voor de bustoer naar Taroudant met een stop voor het bekijken van de geiten en de Arganboom vervolgens gingen wij naar Taroudant voor een foto sessie boven op het gebouw.

Foto pagina Taroudant

Na een koffie pauze gingen wij wandelend naar een winkel waar de arganolie werdt geperst en verkocht daarna door de souk heen vele kraampjes bij de eerste waar petjes werden verkocht werdt er reeds gehandeld.Wij zochten een marokkaans jurkje voor onze kleindochter na veel afdingen kwamen wij uit op 40 euro dat hebben wij toen maar gedaan na het bezoek aan de souk gingen wij weer naar de bus om richting Agadir te gaan na een poosje sloegen wij ergens rechts af richting de bergen .Wat bleek wij gingen echt op zijn marokkaans middageten in Tiout: Een grote pannekoek werd op tafel gegooid en wij kregen een kom met soep de pannekoek moesten we delen toen dat verorbert was kwam het pannetje ( grote ) op tafel met hete kip smaakte prima maar wel met je handen opeten .Daarna was er een optreden van de plaatselijke muziekanten daarna ging de fruitmand rond ook kregen wij heerlijke koekjes en een kop thee .Een maal buiten gekomen stonden er een 20 tal Ezels klaar om ons te vervoeren naar een oase velen gingen met de ezel wat later bleek een goede keus te zijn diegene die ging lopen kwam er al snel achter dat de weg er naar toe echt bergachtig en vol met stenen lag later bleek dat wij de zelfde weg weer terug moesten en dat was voor enkelen een zware beproeving voor die mensen was de oplossing om met het kleine busje en landrover terug naar de bus te vervoerd werden toen we allemaal weer in de bussen zaten het was ongeveer 5 uur in de middag gingen wij richting Agadir ( nog 75 kilometer )daar aangekomen kregen wij te horen dat wij weer niet in ons hotel zouden eten maar dat wij uitgenodigd waren door de burgemeester van Agadir om in het Atlas hotel te gaan eten wij zouden er lopend naar toe gaan volgens de reisleider was het slechts 200 meter maar dat klopte niet het was bijna 1500 meter en het begon ook nog eens te regenen.Wij kregen eerst een toespraak van de burgemeester maar die was voor ons onverstaan baar later in de avond kwam de ambassadeur bij ons aan tafel en vroeg als alles goed ging wij vertelden hem dat de speach onverstaanbaar was .Wat schetst onze verbazing de burgemeester deed nogmaals zijn speach en kwam later aan onze tafel om ons te vragen als het nu wel verstaanbaar was en gaf ons daarna een hand.De terugweg naar ons hotel ging prima we werden met busjes naar ons hotel gebracht.Daar kregen wij te horen dat wij s’morgens vroeg om 08:30 in de hal aanwezig moesten zijn voor het bezoek aan de oude stad

Zondag 28 Februari 2010

Om half zeven opstaan en naar de ontbijtzaal voor het ontbijt daarna met de bus naar boven voor de bezichtiging van het oude gedeelte waar de aardbeving in 1960 heeft plaatsgevonden.Bij terugkomst in het hotel snel omkleden voor de kerk dienst en de kranslegging

Het laatste gedeelte was zeer indrukwerkend we zongen met elkaar het Wilhelmus en ieder moest de groet brengen voor de vlag en werdt gefotografeerd tevens werden er enkele kransen gelegd.

Na afloop gingen wij terug naar het hotel voor een lunch daarna werden wij verzocht om naar de filmzaal te gaan alwaar wij de film van de marine en de film uit het programma Andere Tijden te zien .Na afloop hadden wij gesprekken met overlevenden van de aardbeving met medewerking van de tolken kon er een goed gesprek uit voort komen.Tevens werdt er door de overleverden gevraagt om een minuut stilte waaraan spontaan werdt voldaan.

daarna werdt er een afscheids speach door Harry Scharloo gegeven en werden er kado’s gegeven aan de mensen die medewerking hadden verleend aan de reunie tevens werden wij allen uitgenodigd door de rotary-club agadir om een hapje en een drankje te nuttigen .

Om 19:30 met het bierglas in de hand naar de diner zaal om van ons laatste diner in dit hotel ( club almoggar )te genieten

Maandag 1 Maart 2010

Na een zeer korte nachtrust weer in de bus 03:45 uur geen ontbijt dus op het vliegveld maar iets nuttigen bij aankomst op het vliegveld gelijk inchecken en weer door de scan wel even weer een formulier invullen dat je Agadir weer zult verlaten ja je zal er maar achter blijven ?om 05:30 konden we het vliegtuig in en zijn vertrokken om 06:00 uur.Na een klein uurtje zijn we geland in Casablanca om daar weer te wachten nu kon er eindelijk koffie gedronken worden.

Wordt vervolgt

[Home] [29 februari 1960] [Agadir Story] [10 jaar later 2000] [Oprichtin Reunie] [Stichting Agadir] [Bronbeek 2009] [Naar Agadir] [Reunie-2010] [Bronbeek 2010] [Reisverslag] [Hotel Almoggar] [Dunes d'Or] [Taj Mahal] [Royal Atlas] [Ambassadeur] [Tariq Kabbage] [Organisatie] [Berichten Reunie] [Marine Website]